به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجانغربی؛ همزمان با ماه محرم و اربعین حسینی؛ جلسه نقد و بررسی کتاب موهای تو خانه ماهی هاست» با حضور فاطمه مقدم، رئیس اداره کتابخانههای خوی؛ دکترزینب چراغی، مدرس منتقد و جمعی از اعضاء و مدعوین، به میزبانی کتابخانه عمومی پانزده خرداد برگزار شد.
در ابتدای جلسه فاطمه مقدم ضمن خیر مقدم به حاضرین جلسه گفت: رمان «موهای تو خانه ماهی هاست» شیرینی و تلخیهای تاریخ را روایت میکند و همین امتیاز باعث میشود خواننده به آگاهی لازم درباره گذشته کشورش دست پیدا کند.
در ادامه زینب چراغی به معرفی نویسنده و خلاصهای از داستان برای حاضرین پرداخت و گفت: رمان «موهای تو خانه ماهیهاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان، جایزه بهترین اثر جشنواره داستان انقلاب در بخش رمان نوجوان است. این کتاب روایت پسربچهای کم سن و سال و روستایی از قیام پانزده خرداد 1342 است. در داستان به دو حادثه مهم تاریخی، قیام امام حسین و یارانش در سال 61 ه.ق و دیگری حادثه کشتار مردم ورامین و پیشوا در پانزده خرداد 1342 اشاره شده است.
چراغی افزود: نویسنده از سبک رئالیسم جادویی برای روایت داستان خود استفاده کرده است. رئالیسم جادویی یکی از شاخههای رئالیسم در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون میشوند و دنیایی واقعی، اما با روابط علت و معلول خاص آفریده میشود. در آثاری که به سبک واقعگرایی جادویی نوشته شدهاند، همه چیز عادی است اما یک عنصر جادویی و غیر طبیعی در آنها وجود دارد. این نوع از رئالیسم بیشتر در کشورهای جهان سوم رایج است و اصولا به نام کشورهای آمریکایی لاتین شناخته میشود. رئالیسم جادویی از یک سو با بیان حقایق و واقیعتهای جامعه با مکتب رئالیسم پیوند دارد و از سوی دیگر با به کارگیری برخی از عناصر، به قصهها و داستانهای عامیانه و اسطورهای نزدیک میشود.
در داستان «موهای تو خانه ماهیهاست» ورود دختر غاضریه و آشنایی او با راوی و حرفهایی که درباره ماجراهای بسیار دور میزند، باعث رمزآلود شدن داستان میشود.
با نگاهی بر آثار خبوشان متوجه میشویم که او شیفته تاریخ است؛ ازاینرو در تمام آثار داستانیاش وظیفه خود میداند تا اطلاعاتی مفید درباره فرهنگ و تاریخ سرزمین خود به خواننده بدهد. در کتاب مذکور نیز به یقین میتوان گفت بیشتر خوانندگان کتاب از واژه غاضریه و مراسم شبیهخوانی بنیاسدی هیچ اطلاعاتی ندارند و خواننده برای درک این مطالب باید به کتب تاریخی رجوع کند. البته پس از اشراف خواننده بر این موضوعات گیرایی و تأثیر داستان چند برابر میشود.
انتخاب هوشمندانه حجم کتاب نیز یکی دیگر از محاسن کتاب است. نویسنده به خوبی میداند که حوصله مخاطب امروزی، رمانهای چند صد صفحهای را برنمیتابد؛ از این رو داستان را در هفتاد و یک صفحه به پایان رسانده است. همچنین چون موضوع داستان، تاریخی است و اکثر خوانندگان از پایان داستان آگاه هستند نویسنده سعی میکند از حجم کتاب بکاهد و بر تکنیک و شیوه داستانگویی متمرکز شود.
از نکات مثبت دیگر کتاب این است که هیچ غلط تایپی در متن داستان وجود ندارد و علایم آیین نگارش به طور کامل رعایت شده است.
وی اضافه کرد: نویسنده در روایت خود از لغات محلی به کرات استفاده کرده است؛ لغاتی چون دیفال، بازی تبرک، دستغاله و.... اما این لغات با متن داستان که به صورت نوشتاری است، هیچگونه همخوانی ندارد.
ایراد دیگری که میتوان به کتاب گرفت این است که کتاب را برای رده سنی نوجوان در نظر گرفتهاند اما متن کتاب مناسب جوانان و بزرگسالان است.
علیزاده مسئول کتابخانه پانزده خرداد عنوان کرد: جلسات نقد هر سه ماه یکبار و به مناسبتهای مختلف در کتابخانه عمومی پانزده خرداد برگزار می شود.
|